Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

13 Ιουλ 2012

Το αναθεωρημένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων


Πέντε μήνες μετά από το πάγωμα της πορείας των ιδιωτικοποιήσεων από τον περασμένο Μάρτιο και ειδικότερα τις μηδενικές επιδόσεις του ΤΑΙΠΕΔ, το ζήτημα επιστρέφει με μεγάλη ένταση. Η πρώτη ομιλία του νέου πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά κι επικεφαλής της συγκυβέρνησης ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔημΑρ, οι ιδιωτικοποιήσεις επιστρέφουν πολύ ψηλά στην ατζέντα του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.

Το πενταετές (2011-15) πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ΔΕΚΟ και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, αναπροσαρμόστηκε στις αρχές του 2012, προσβλέποντας οφέλη της τάξης των 3,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, δύο μόνο ιδιωτικοποιήσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2012, μεταθέτοντας τις υπόλοιπες στο 2013, οπότε -και με την επιτάχυνση του προγράμματος- ο στόχος είναι τα 7,5 δισ., αθροιστικά για τα δύο έτη.

Αναλυτικότερα το αναθεωρημένο πρόγραμμα 2012-15:

2012
Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα ολοκληρωθούν δύο πωλήσεις:
  • Tων Κρατικών Λαχείων
  • Tου κτιρίου του Διεθνούς Ραδιοτηλεοπτικού Κέντρου (IBC) των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
2013-14
23 αποκρατικοποιήσεις μετατίθενται για την επόμενη χρονιά, με άμεσο στόχο και συγκεκριμένα ως τον Μάρτιο, να έχουν ιδιωτικοποιηθεί/αξιοποιηθεί:
  • ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ
  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ
  • Αεροδρόμιο Ελληνικού
  • Κασσιώπη
  • Αφάντου
Οι υπόλοιπες βραχυπρόθεσμες ιδιωτικοποιήσεις, των οποίων η πώληση προγραμματίζεται για το 2013, αλλά στην πραγματικότητα κάποιες από αυτές θα μετατεθούν το 2014 είναι:
  • ΟΠΑΠ
  • ΕΛΠΕ
  • ΕΥΑΘ
  • ΛΑΡΚΟ
  • ΕΛΤΑ
  • Εγνατία Οδός
  • ΟΔΙΕ
  • ΕΛΒΟ
  • Καζίνο Πάρνηθας και άλλα 28 ακίνητα του δημοσίου
Έως το 2015
Τέλος, στη λίστα των μακροπρόθεσμων ιδιωτικοποιήσεων (έως το 2015) περιλαμβάνονται:
  • ΟΛΠ, ΟΛΘ και 10 περιφερειακά λιμάνια
  • Αεροδρόμιο Θεσ/νίκης και 38 ακόμη περιφερειακά αεροδρόμια
  • Μικρά λιμάνια και μαρίνες
Άλλα προγράμματα

Αν και η πώληση της ΔΕΗ, ή μέρους αυτής, η υποδομών της, βρίσκεται κι αυτή ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης, η “ναυαρχίδα” των ΔΕΚΟ συνεχίζει να βρίσκεται υπό συζήτηση. Φαίνεται πως τα κόμματα έχουν συμφωνήσει να μην αλλάξει χέρια το δίκτυο της ΔΕΗ, αλλά ακόμη δεν έχουν καταλήξει οι συζητήσεις σχετικά με το ποιες μονάδες παραγωγής θα πωληθούν. Το ζήτημα της πώλησης της ΔΕΗ είναι και το πλέον ακανθώδες, με τη ΓΕΝΟΠ να βρίσκεται ήδη σε θέση μάχης.

Πέρα από τη ΔΕΗ, αναμένονται επίσης να αναπροσαρμοστούν οι συμβάσεις με επέκταση παραχώρησης τόσο για το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, όσο και για τους νέους αυτοκινητόδρομους.

Επίσης, ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις του αναφέρθηκε στην ίδρυση εταιρείας ειδικού σκοπού, προκειμένου να διαχειριστεί όλη τη δημόσια περιουσία από το Φάληρο έως το Σούνιο. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα πωλήσεων και αξιοποιήσεων δεν προβλέπεται από το Μνημόνιο, εξαιρώντας την έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

Πωλήσεις που έχουν ολοκληρωθεί

Έως σήμερα έχουν ολοκληρωθεί, ή έχει υπάρξει συμφωνία, η πώληση 4 αεροπλάνων Airbus της Ολυμπιακής Αεροπορίας προς 40 εκατ. ευρώ και των αδειών παιγνιομηχανημάτων (VLT) του ΟΠΑΠ, καθώς και η παραχώρηση 10% επιπλέον του ΟΤΕ στην Deutsche Telekom προς 400 εκατ. ευρώ (σ.σ. το 2008, η πώληση του 25% του ΟΤΕ κόστισε 3,2 δισ. ευρώ στην DT).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η λίστα αυτή θα ανανεώνεται με τις εξελίξεις των προγραμμάτων ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου.

@Galaxyarchis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου